Jak pronajmout nebytový prostor
Vlastnictví nebytového prostoru jako je například obchodní prostor, garáž, kancelářský prostor nebo skladiště může být skvělým zdrojem příjmu. Nicméně – pronajmutí nebytového prostoru vyžaduje trošku odlišnou strategii a pečlivé plánování. Pojďme se na to podívat!
Lokalita, lokalita, lokalita
Není asi potřeba vysvětlovat, že velkou část úspěchu tvoří to, kde se daný nebytový prostor nachází. Zatímco o prémiovou garáž někde uprostřed samoty bude zřejmě menší zájem, ve velkoměstech se vám zájemci pomalu poperou i o garáž v horším stavu. Jak se ale říká – každá nemovitost má svého kupce, možná jen budete muset být trpělivější.
Umístění, přístupnost a sítě. To jsou základní parametry, které hrají velkou roli, ať už je vaše nemovitost kdekoliv. On totiž i kdejaký sklad na samotě jde přeměnit na prémiové svatební místo. Hledejte proto příležitosti i nájemce, potažmo kupce, s vizí. Ať už ta vaše bude jakákoliv, myslete na dopravní dostupnost a možnosti parkování, protože právě to může významně ovlivnit atraktivitu prostoru.
Ať se třpytí!
Stav prostoru je další klíčová věc. Než se pustíte do inzerce pronájmu, pokuste se nemovitost uvést do co nejlepšího stavu a rozhodně se ujistěte, že splňuje všechny bezpečnostní normy a regulace.
Nevíte si rady? Nechcete do něčeho takového investovat svůj cenný čas? Mrkněte, jak funguje Garancenajmu.cz. To, co je pro mnohé starostí, je naším řemeslem. 🙂
Kolik to bude stát?
Když je vše připravené, přichází na řadu úvaha o tom, jak vysoké nájemné budete za daný nebytový prostor požadovat. Udělejte si minimálně základní analýzu trhu a zjistěte, v jakých cenových hladinách se pronájem podobného nebytového prostoru, ideálně ve vašem okolí, pohybuje.
Nezapomeňte zohlednit nejen lokaci a stav nemovitosti, ale i další výdaje, které s sebou pronájem přináší – údržba, energie a další provozní náklady. Cena by měla být především realistická. A to právě bývá jeden z největších oříšků. Můžete mít nějakou představu a vysněnou částku, ale odpověď z trhu bude úplně jinde.
Určitě si také rozmyslete, jak vysokou zálohu (kauci) budete požadovat. V případě pronájmu bytu nebo domu je kauce většinou rovna jednomu měsíčnímu nájmu, v případě luxusnějších nemovitostí pak dvěma. Co se týče komerčních prostor, je to na vašem uvážení – jak vysoké škody mohou v tom konkrétním prostoru vzniknout? Nebojte se případně poradit s někým zkušeným, ať neprohloupíte.
Je na čase oslovit ty správné lidi
Vše nachystáno, na řadu přichází marketingová strategie. Jak se lidé dozví, že máte k dispozici takový prostor? Musíte jim to dát efektivně vědět.
Kvalitní fotografie, poutavé video, zajímavý popis bez gramatických chyb, to je už dnes naprostá samozřejmost. Využijte pak dostupné online platformy, jako jsou sociální sítě a profesionální realitní portály. Pokuste se zamyslet nad tím, kde se může pohybovat vaše cílová skupina a kde by si mohl vaší nabídky všimnout ten správný člověk. On totiž vůbec nemusí být třeba na Instagramu, nemusí projíždět Sreality… Ale třeba na LinkedInu, tam být může! Zvažte pečlivě všechny možnosti.
Pořádek dělá přátele
Než se vám podaří natrefit na toho vhodného člověka, věnujte čas přípravě nájemní smlouvy. Je to základní a zcela stěžejní dokument, který definuje podmínky a shrnuje fakta. Měl by obsahovat délku nájmu, výši nájemného, platební podmínky, informace o kauci, pravidla pro údržbu a opravy a další práva a povinnosti obou stran.
V případě nebytového prostoru můžete mít navíc i specifické požadavky na to, co s daným prostorem nájemník dělat může a nemůže, co na místě může a nemůže skladovat a podobně. Určitě vám doporučujeme, aby smlouvu připravil právník, který má zkušenosti s realitním právem. Jednak proto, aby bylo vše v souladu s aktuálními zákony a předpisy (například co se týče hluku), ale abyste i měli dobrý kontakt v případě, že se něco pokazí. Můžete totiž narazit na problémového nájemníka.
Dejte si záležet
Smlouva nachystaná, zájemci natěšení a přichází den D. Prohlídky. Dejte si záležet na prezentaci prostoru, buďte připravení na zvídavé dotazy a zároveň se ptejte i vy! Prověřit si nájemníka je velmi totiž důležité. První dojem je jedna věc, ale co když se jen hezky usmívá a přitom je v exekuci? Co když už má za sebou nějaké problémy? Nebojte se ptát a zjišťovat.
Klíče připravit a je to!
Pokud jste až tady, tak gratulujeme! Našli jste ideálního nájemníka, smlouva je podepsaná a teď už nezbývá než prostor předat. Mějte nachystaný předávací protokol, kde bude zaznamenaný stav nemovitosti (případně i elektroměru, vodoměru apod.) v době předání. Je také důležité udržovat dobré vztahy s nájemníkem a pravidelně komunikovat, abyste předešli případným větším problémům.
Pronájem nebytového prostoru může být úžasná příležitost. Není to ale jen tak, takže pokud potřebujete pomoct, velice rádi vaši situaci zkonzultujeme. Jsme Garancenajmu.cz a vaše nemovitost je naším řemeslem. 🙂